14.2.2017 Maaret Weide

Muutos superdiabeetikoksi, osa 3

Nyt tuli se hetki, kun aloin kiinnittää tosissani huomiota syömisteni terveellisyyteen, monipuolisuuteen ja kohtuullisuuteen. Olen kuullut ja lukenut viisaita sanoja syömiseen ja painonhallintaan liittyen. Oma paino on silti vaihdellut – jotain on tullut siis tehtyä väärin. Superdiabeetikko tekisi oikein. Se olisi hyväksi sydämelle, verensokereille, painolle ja muille veriarvoille.

Muutos lautaselle.

”Biologinen normaalipaino on se lukema, johon paino asettuu, kun syöt riittävästi ja liikut, niin elämäsi on tasapainossa ja voit hyvin.” Viisaasti sanottu, mutta liikuntaa on ollut liian vähän ja lautasella liikaa ruokaa.

”Vielä parempi, jos et odota mitään tiettyä painoa, vaan teet hyviä elintapamuutoksia ja annat painon hakeutua sopivaan lukemaan.” Mikä se lukema on? Elintapamuutoksia on tehtävä, siis enemmän liikuntaa ja pienempi lautanen käyttöön.

”Ihannepainoon liittyy monia pakkomielteitä. Kiloista tulee merkkipaaluja. Kunhan en mene tietyn lukeman yli, muuten olen läski.” Olen samaa mieltä, 69 kuulostaa paremmalta kuin 70 kiloa.

Professori Pertti Mustajoki kertoi lehtihaastattelussa, että ”– Ei laihduteta kilot edellä, vaan muutos edellä. Kun tehdään muutoksia, jotka vähentävät kaloreita, kilot tulevat kyllä muutosten seurauksena alas. Siinä on iso periaatteellinen ero verrattuna siihen, että laihduttajan silmissä loistaa koko ajan tietty kilomäärä.”

Pertti Mustajoen sanat kiteyttävät sen mitä olen marraskuusta 2016 alkaen toteuttanut. MuutosLautasella on ollut johtotähteni. Paljon on tullut lautaselle lisää kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Kuusi oman nyrkkini kokoista annosta päivässä on ollut helppo saavuttaa. Olenko jo superdiabeetikko?

Muutos kaupassa.

Kilot edellä en muutostani ole tehnyt vaan MuutosLautasella se on tehty. Kaupassa ostokset kasvikset ensin ja muut sitten. Parasta kauppakäynneissä on, kun terveelliset HeVi -vaihtoehdot ovat ensimmäisenä tarjolla. Muut ostokset on suunniteltu jo kotona ostoslistaksi niin ei tule ostettua mielihalujen mukaan vaan tarpeen mukaan. Kasviksilla, juureksilla ja hedelmillä voi leikitellä ja tehdä valintoja mielihalujen mukaan. Hedelmä- ja vihannesosastolla kuluu nykyisin aikaa enemmän, kun etsin uusia vaihtoehtoja ja makuelämyksiä satokauden mukaisesti.

Muutos superdiabeetikoksi.

Olen oikealla tiellä ruokamuutoksissani ja diabeetikon verensokerit kiittää, samoin muut veriarvot. Vielä on tehtävää, mutta suunta on oikea. Malttia tarvitaan – kyllä ne kilotkin häviää, kun jaksan olla pitkäjännitteinen. Liikkumiseenkin olen tehnyt muutoksia. Vesijumppa, kuntosali ja kävely ovat osa muutostani. Niitä lisää.

Tosin on myönnettävä, että sitä suomalaista sisua tämä vaatii. Houkutuksia on ihan liian paljon ja niistä kieltäytymiseen täytyy joka kerta käydä keskustelu oman itsensä kanssa. Aina ei voi ja aina en halua kieltäytyä, mutta kokonaisuus on pidettävä hallinnassa. Kuvan lakkajäädyke runsaine lakkoineen ovat niitä hyviä kotimaisia valintoja ilman turhaan lisätttyä sokeria. Lakat lakkoina.

Hyvää Ystävänpäivää kaikille Deeblogin lukijoille ja onnistumisen iloja muutoksiin!

 

 

Bloggaava martta. Luonnossa hortoilu, käsityöt ja marttailu lähellä sydäntä. Ykköstyyppi vuodesta 1975.

Vastaa

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *.

Deeblogin kirjoittajat